Ha még valami hiányzik a menyasszonyi ruhádhoz, gondolkozz egyedi tervezésű fejdíszben!
Interjú: Kiss Kósa Annamária divattervezővel

A somorjai születésű Kiss Kósa Annamária 2003 óta foglalkozik egyedi ruhák tervezésével és készítésével. 2009-ben jött létre saját márkája a KOKA. Ma már az egyedi menyasszonyi ruháktól kezdve, a gyerekruhákon át a látványos fejdíszekig sok-sok extra darab bővíti a repertoárját. (Koka Wedding Design, Koka Fashion Design, Koka Baby Design). Anna mostanában elsősorban az anyasággal kapcsolatos feladataira helyezi a hangsúlyt, ami persze nagyon nehéz egy alkotóművész esetében. Élvezi a két gyermekével töltött minden pillanatot, de már azt is nagyon várja, hogy ismét a tervezés, rajzolás kerüljön a középpontba. Az interjúra is a tündéri kislányával, a hamarosan egy éves Grétával érkezett. Íme a beszélgetésünk.:)

nevtelen3.png

Hogyan jutottál el a saját márkáig?

„Mindig is a ruhák, jelmezek érdekeltek leginkább, ilyen középiskolát is végeztem, színházi jelmeztervezést. Aztán úgy döntöttem, hogy színművészeti egyetemre megyek tovább, akkoriban sokat töprengtem, hogy a divattervezést vagy a színházat válasszam, és végül maradt a díszlet, jelmez. De közben adódott az a lehetőség, hogy át lehetett hallgatni a textil tervezői szakra Pozsonyban, így divattervezést is tanultam párhuzamosan. Végül megmaradt mindkettő, ma már ötvözöm a két területet. Volt, hogy színházaknak dolgoztam, most pedig mióta két gyerekem van, a színházi munka kicsit stagnál, de szeretnék a jövőben visszakerülni abba a körforgásba is. Az is nagyon izgalmas, csak olyankor többet kell utazni, mert ugye vidéki színházaknak is tervezek díszletet, jelmezt, vagy bábokat.”

Pozsony vagy Budapest?

„Pozsony a diákévek miatt abszolút kedvenc, de Budapest is nagyon közel áll hozzám. Én a nagyvárost, a nyüzsgést szeretem. Valahol biztonságot is ad ez, hogy mindig minden elérhető.

Budapesten élünk, ez a fő bázisunk, de gyakran járunk haza, mivel a megrendelőim többsége felvidéki, illetve időnként divatbemutatókra, kiállításokra megyek, vagy pedig azért utazunk haza, mert előadni hívnak. De nem hosszú az út, 2 órán belül otthon vagyunk. :)”

Vállalkozóként mennyire tartod fontosnak az önfejlesztést?

„15 éve vállalkozom, de jóformán csak az utóbbi két évben jöttem rá arra, hogy egy vállalkozás az sokkal több, mint pusztán a kézműveskedés. Éppen ezért az utóbbi időben képzésekre is járok, hogy fejlődjek, mint vállalkozó. Sajnos nincsen egy meghatározott séma a kézműves vállalkozók részére, hogy hogyan is kellene ezt jól csinálni, mindent saját tapasztalatból építettem fel.”

Hogy állsz az online marketinggel, közösségi médiával?

„Jelen vagyok facebookon és instagramon is, de ez sok időt vesz el a tényleges munkától. Majdnem ugyanannyi idő, mint a tervezés, kivitelezés, viszont tény, hogy kihagyhatatlan. Sok évvel ezelőtt ajánlások révén kaptam megrendeléseket, ma már muszáj megjelenni ezeken a felületeken is.”

Sok-sok fejdíszt látni az instagram oldaladon. Honnan jött az ötlet, hogy ilyesmit is tervezz, készíts?

„A fejdísz új szerelem, a Pozsonyi Nemzeti Színházban 5 évet olyan részlegen dolgoztam, ahol kiegészítőket, kalapokat, fejdíszeket, meg mindenféle díszítéseket csináltunk, és akkor ez valahogy elraktározódott bennem. Egyszer jött egy népies ihletésű kollekció és úgy éreztem, hogy valami a ruhákhoz még hiányzik, a kifutón mégiscsak kell valami extra. Akkor készítettem először fejdíszeket, ez kb. 3-4 éve volt. Azóta egyrészt kérik is visszafogottabb kivitelezésben a menyasszonyi ruhákhoz, menyecskeruhákhoz, másrészt fotózásokra is keresik, mint kiegészítőt. Mivel kevesebb idő alatt készül el, mint egy ruha, így gyerek mellett ezt most könnyebb kivitelezni, úgy érzem, hogy gyártok valamit, van valami hasznom. :)”

nevtelen2_1.png

Milyen egy átlagos napod mostanában?

„Most hasonlóan telnek a napok, reggel a férjem viszi Marcit oviba, mi Grétivel maradunk itthon. Akkor tudok haladni a munkával, a varrással, amikor alszik. Amikor felébred, onnantól a nap róla szól. A marketing része a munkának pedig egész nap folyamatosan zajlik, eléggé a kezemhez van nőve a telefon.”

Mennyire tudod az egyensúlyt megtartani a család és karrier vonatkozásában?

„Nekem talán most ez a legnehezebb, a gyerekekkel, a családdal is akarok lenni, egyúttal millió ötlet van a fejemben. Korábban úgy dolgoztam, hogy kitaláltam valamit, aztán megvarrtam, lefotóztam. Ma már ez nem így megy. Hetek telnek el, mire egy-egy projekt végére érek. Nehéz volt elfogadnom, hogy anyaként már nemcsak a munkának élhetek. A munkám a hobbim is.

Mostanra úgy érzem, kezdem megtalálni az egyensúlyt, de ehhez sok kompromisszumot kellett kötnöm magammal. Jelenleg sok mindent kell visszautasítanom, rendezvényeket, rádiós interjút Pozsonyban, mert nem tudok bármikor utazni. De ez az időszak most nem rólam szól. Majd, ha a lányom is közösségbe jár, ismét jobban bele tudok lendülni a munkába, alkothatok kedvemre.

Eddig magam készítettem mindent, de mára felismertem, hogy szükségem van varrónőkre, akikkel elkészíttetem a ruháimat. Nehéz döntés volt, de meg kellett tennem ezt a lépést.”

Miből merítesz inspirációt?

„Az építészet, a geometrikus formák inspirálnak leginkább, illetve az emberek, az, hogy mit viselnek, hogyan öltözködnek.”

Mennyire követed az aktuális színeket? A korall megjelenik idén a ruháidban, kiegészítőidben?

„Követem a trendeket, de mértékkel, nem függök tőlük. Ha tetszik a szín, akkor azt beépítem, de, ha nem, akkor nem foglalkozom vele. Ez a mostani szín, a korall főleg az esküvői kiegészítőimben fog megjelenni.”

A kislányodnak varrtál már ruhát?

„Ágyneműhuzatot, párnahuzatot, kis játékot, hálózsákot már csináltam neki. Ruhát eddig még nem, de hamarosan egy éves lesz és már megvettem a pink anyagot a szülinapjára. Úgyhogy nemsokára ruhát is kap tőlem.”

nevtelen_2.png

fotók: koka_fashion_design

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://innovatin.blog.hu/api/trackback/id/tr1214607804
süti beállítások módosítása