TEA: nemcsak kóstolása, de nevelgetése is lehet élmény

Alapvetően nem vagyok valami nagy teafogyasztó, nálam ez hangulat kérdése, van, hogy szívesen iszom egy csészével. Kávé viszont minden nap kerül a bögrémbe. Emlékszem gyerekkoromban mennyire nem tudtam azonosulni a mentatea ízével és illatával. Érdekes módon ma már, ha teát iszom, ez az egyik befutó. Lehet, hogy épp azért figyeltem fel a teaprogramokra, mert mégis kíváncsi vagyok erre az egészre, arra meg főleg, hogy Magyarországon hogyan lesz ebből egy szuper vállalkozás. Így nem máshoz fordultam, mint Varga Mariannához, aki egyrészt okleveles kertészmérnök, másrészt hazánk egyetlen teanagykövete.

portre_osz.jpg

Marianna az iskolapadban megszerzett tudást többéves brit gyakorlattal egészítette ki, így az arra nyitott érdeklődőknek a termesztéstől a kóstolásig meg tudja mutatni az egész folyamatot. Ami számomra (miután agrármérnökként végeztem) nagyon izgalmas, hogy elindult egy kezdeményezés a hazai teacserje ültetésére, így a vállalkozó szellemű teafogyasztók belevághatnak a saját tea előállításába. Nehogy én is kipróbáljam! :)

Itt pedig a Mariannával készült interjút olvashatjátok. Nem tagadom, hogy az interjú hatására ma már megittam egy csésze zöld teát. Azt hiszem holnap is fogok. :)

Honnan ered ez a teaőrület? Mióta fogyasztasz teát?

Már gyerekkoromban is nagy teás voltam, mindkét nagymamám teázott, ahol a nyarakat töltöttem, bár  ők inkább gyógyfüveket szedtek a hatalmas kertjükből, és azokat ittuk.

Mi az, amivel meg tudnál győzni egy kávé fanatikust, hogy inkább teázzon? :) 

Nem szoktam győzködni senkit. :)  De tény, hogy a tea nagyon egészséges, tiszta ital, tele antioxidánssal, vitaminnal, és ha valaki csökkenteni szeretné a koffeinbevitelt, annak kávé helyett a zöld teát, vagy egy lágyabb ízű fekete teát javaslok.

Milyen tea alapanyag az, amit kb. bárki elő tud állítani a kertjében?

A gyógynövények közül a legkönnyebb a menta, citromfű, körömvirág, csalán, levendula termesztése és szedése, de a bodzavirágot is könnyű szárítani, ha van a kertünkben. Ezekből mind finom gyógytea készíthető egyszerű szárítás után. Aki viszont vállalkozó szellemű, már teacserjét is tehet a kiskertjébe, és pici gondoskodással akár saját termesztésű zöld teája, fehér teája is lehet.

Melyik a személyes kedvenced?

Eddig hatalmas zöld tea rajongó voltam, de mostanában a fehér teákat tesztelem, kóstolgatom, fedezem fel egyre jobban. Ez a leglágyabb ízű, legfinomabb aromájú teatípus, és a koffeintartalma is alacsony. Gyerekek, vagy kismamák is bátran ihatják.

Milyen típusú teát ajánlanál egy baráti összejövetelre és milyet mondjuk egy pihenős, bekuckózós, olvasgatós estére?

Barátokkal szeretünk különlegességeket kóstolni, mint a japán genmaicha, a kínai puer érlelt tea, vagy akár egy európai, sőt egy magyar tea kóstolása. Kuriózumnak számítanak, adja a beszédtémát. Bekuckózós, olvasós estéken rooibost vagy citromfű-levendula teát szoktam kortyolgatni.

tea3.jpg
Mi számodra legfontosabb szempont a tea csomagolásánál?

Hogy környezetkímélő legyen a csomagolás is. Újrahasznosítható, lezárható papírtasak, vagy üveg. fémdobozosat soha nem vásárolok. épp a környezetkímélő szemléletem miatt nem vásárolok filteres teát sem soha.... felesleges utat jár be az anélkül is fogyasztható, természetes levél. Minek feldolgozni, csomagolni?

Mit kap egy jelentkező a workshopodon? Milyen élménnyel, tudással gazdagodik? 

Sokat gyakoroljuk, hogyan készítsenek el helyesen egy csésze teát, hogy aztán otthon is legyen kedve, hangulata a minőségi teázáshoz. Gyakoroljuk az áztatási időt, a víz hőfokának fontosságáról sokat beszélünk, rögzülnek a mozdulatok. Mindenki maga készíti el a teát, amit aztán megkóstolunk. 

tea1.jpg

Mindig öröm a későbbi visszajelzéseket kapnom, hogy azóta így készítik el otthon a teát, és sokkal finomabb a végeredmény, a család is szívesen issza. Mert üres kézzel senki nem megy haza egy workshopról: elkészíthetnek a program végén egy saját, egyedi, kedvenc teakeveréket, amit haza is visznek a résztvevők, hogy otthon folytathassák a teázást.

Hányan csatlakoztak eddig a teaprogramhoz?

Én először 2018 nyarán ültettem teacserjéket, azóta 13 másik termelővel, összesen 2100 teacserjét telepítettünk. Idén tavasszal kezdjük szedni a tealeveleket, így nyáron már elérhető lesz a magyar tea, Kamélia néven. Nagy izgalommal várjuk a saját teánkat, remélem, a  fogyasztók is olyan lelkesek lesznek, mint mi, termelők. Hiszen ez kuriózum, soha nem volt még rá példa ezelőtt Magyarországon!

profilkep.jpg

Fotók: teaprogramok.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://innovatin.blog.hu/api/trackback/id/tr3014655057
süti beállítások módosítása