Valami régi, valami új…
Interjú: Németh Hajnal Aurorával

Aurora egyszerre több művészeti ágban alkot párhuzamosan. Megjelenésével megragadja a figyelmet, nem tagadom, engem (a minimalistát) lenyűgöztek a közösségi oldalain látható fotói. Aurora alkotóművész és vállalkozó, az autentikus népviseletet ötvözi a modern ruhadarabokkal, nemcsak hordja, de értékesíti is egyedi elképzeléseit. Újragondolt alkotásaival 2017-ben és 2018-ban is hungarikum díjat nyert. Aurora a múltat jelenné varázsolja, társalgás mellé a teát herendiből kínálja, halk zene mellett válaszol a kérdéseimre nyugodtan, mosolygósan, őszintén.

Mi irányította a figyelmedet a népviseletek felé? Mióta jelenik meg a viselet az öltözködésedben?

"Amióta az eszemet tudom, mindig is máshogy öltöztem. Sosem volt olyan, hogy úgy nézzek ki, mint az átlag. Az, ahogyan most öltözködöm, az kb. egy tíz éves történet. A klasszikus értelemben vett pólóm, farmerom sosem volt. Valahogy ezeket kikerültem. :)  Általános iskolában emlékszem felvettem egy mezőségi szőtt inget egy piros kordbársony nadrággal, a tanár pedig felállított, hogy felhívja rám a többiek figyelmét, hogy vegyék észre milyen szép a ruhám. Azonban az osztálytársak sajnos másként reagáltak. Sosem voltam az a beskatulyázható típus, és ez nem mindig könnyű."

 43190270_1612637022173435_6452939176827420672_o.jpg

Fotó: facebook.com/aurora.folkglamour

Mi emelte márkaszintre az általad képviselt stílust?

"Egy plázában vásárolt felsőre is rá lehet venni egy díszes mellényt, ennek bemutatására jött létre az Aurora FolkGlamour fotóprojekt, aztán elkészült hozzá a facebook oldal. Aztán 2017-ben meghívtak Torontóba, divatbemutatóra. Akkor jöttem csak rá, hogy azontúl, hogy bemutatom azt, amit képviselek, mégiscsak kellene saját tervezésű darabot is prezentálni. Így indult el a történet."

Hol tudod beszerezni a ruhadarabokat, amiket aztán átalakítasz?

"Szüleim régiségkereskedők, nagyon sokat utaztunk a világban régiségvásárokra. Ezenkívül az erdélyi feketetói vásárra is rendszeresen ellátogatok.

Utazásaim során személyesen is találkozom helybeliekkel, akik szívesen adják el az egyes általuk már nem használt, esetleg sérült, autentikus ruhadarabjaikat, amelyeknek később új életet adhatok. Varázslatos a viseletek világa, a mai ember azonban nagyon messze került tőle. Munkáimban egy kicsit megreformálva, de mégis a magyar népművészet él tovább, én ebben hiszek.

 ruhak_kiegeszitok_aurora.png

Fotó: innovatin

Én abban vagyok különleges, hogy felhasználom az autentikus mintákat, de újat tervezek belőlük, ruhában is, ékszerben is. Így ezek a tárgyak ismét figyelmet kapnak, hordhatják őket művészek és átlagemberek egyaránt."

Közben Aurora rámutat egy fekete szoknyára mögöttem, ami zöld és sárga hímzéssel díszített, elmeséli, hogy a virágok valaha pirosak voltak, de a szoknya viselője, egy édesanya elveszítette a fiát, és az összes piros hímzést kifejtette, helyette csak a fekete anyag maradt minden mintában, hogy a gyászidőszakban viselni tudja azt. Ez a szoknya később a Kádár Kata balladájában kapott szerepet, ahol Gyulainé ruhája lett, ahol ismét a gyászt testesíti meg. Aurora éppen ezért szereti ezeket a használt darabokat újragondolni, mindegyik mögött egy történet húzódik meg, mindegyik egyedülálló.

Van olyan minta, ami visszatérő az egyes alkotásaidban?

"Van egy motívumom, amit a nagymamám hímzett, egy életfa, amiből kiindul egy szár, illetve virágok, levelek, indák, mindezt pedig két páva fogja közre. Ez a motívum megvéd a rossztól, a sötétségtől.

 szoknya_eletfa.png

Fotó: innovatin

De, ha valaki azt mondja nekem, hogy ő Sárközből való, és egy adott mintát szeretne, mondjuk egy nyakékre, akkor én azt tervezem meg neki."

Hogyan készíted az ékszereidet?

"Akik az autentikus népművészetet ápolni szeretnék, arra már megvannak a szakemberek, én így tudok kiteljesedni, újratervezem ezeket. Sok énekesnő, táncos jön hozzám, akár bérelni ruhát.

Megtervezem, kézzel megrajzolom, a gravírozó gép körberajzolja, majd kézzel, lombfűrésszel az összes lyukat körbe kell vágni, a foglalatokat el kell készíteni, aztán savazni kell. Ilyenkor még nincs benne a kő, ezt követően kell egyesével befoglalni az érméket, köveket. Az érmék szintén régiségvásárokból erednek.

Van olyan kollekció, amiben gyémánt, igazgyöngy, smaragd van, de van olyan is, amit bárki meg tud fizetni. Mindenkit ki tudok szolgálni, és mindegyik alkotásom egyedi darab.

 53566438_1810949622342173_697510857898196992_n.jpg

Fotó: facebook.com/aurora.folkglamour

Az ékszereim jól működnek modern ruhákkal is, alkalmazkodom a mostani trendekhez. Az üvegfestés esetében a technológia ugyanaz, mint a templomüvegek esetében, hagyományos ecsetkezeléssel, festékkel kikevergetem, mint egy alkimista a porokat, a különböző olajokat, vizet. Aztán felfestem egy tripla nullás ecsettel, visszaretusálom egy tűvel, végül 600 fokos kemencébe kerül, így összeolvad az üveg felületével. Garantáltan nem jön le többet az adott felületről. Egy darabon több órán át dolgozom. Az így elkészült ékszereimért élethosszig tartó garanciát vállalok."

Mesélj kicsit a divatbemutatókról!

"Annyi minden ér minket nap, mint nap. Abban bízom, hogy amikor a divatbemutatómról hazatérnek a vendégek, megmarad a bemutató hangulatából számukra valami.

Táncosokkal, énekesekkel mutatom be a ruháimat, nem modellekkel dolgozom és minden ruhához ékszerhez magyar népmesét, operát, legendát társítok. Torontóban 36-an vettek részt a színpadon. Nálam nem szempont az alkat. Minden testalkatra lehet olyan ruhát megálmodni, amivel mutatni fog az adott személy a színpadon. Nekem az kell, aki meg tudja jeleníteni az elképzelésemet, függetlenül attól, hogy vékony-e az illető vagy sem.

A balladákon túl próbálok vidámabb történeteket is megjeleníteni, de szeretném azt a részt is megmutatni, ami nem olyan könnyen fogyasztható. Ilyen volt a Kékszakállú herceg bemutatója is, amit Torontóban adtunk elő az ottani magyar közösség részére. Két-három perces jelenetekre osztottuk a 10 népmesét, balladát, legendát és ezt rendeztem meg mozgással, tánccal, énekkel. Másnap azt a visszajelzést kaptuk a nézőktől, hogy megnézték interneten az egész operát, mert az a három perces előadás olyan hatást gyakorolt rájuk, hogy kíváncsiak lettek arra, hogy mit tud adni az egész mű. Ilyenkor azt érzem, hogy megéri sokat dolgozni."

Hogyan birkózol meg a nehézségekkel?

"Van egy vendégkönyvem, amibe gyűjtöm a visszajelzéseket, mert időnként én is megélek mélypontokat, és olyankor nagyon jó érzés visszanézni ezeket a sorokat. Ilyenkor azt érzem, hogy nemcsak esztétikai élményt adok, hanem történetet, filozófiát is.

A csillogás mögött kőkemény munka van, és nagyon sok kudarc. Viszont én inkább a pozitív dolgokra helyezem a hangsúlyt. Igyekszem erőt adni magamnak és másoknak is. Én ezt az utat jelöltem ki a közösségi felületeken.

Hiszem, hogy ha sokat teszek valamiért, türelemmel, szorgalommal, alázattal dolgozom, akkor igenis el tudom érni a kitűzött célt."

Hogyan tekintesz az idei évre?

"Bízom benne, hogy 2019 az Aurora FolkGlamour számára a tudatos előrelépés éve lesz, a külföldi piacok felé is szeretnék nyitni, és úgy tűnik, hogy Torontóba jövőre újra visszahívnak. A komolyzenei körrel is szorosabb kapcsolat van kialakulóban, ami szintén egy új lehetőség.

Ami pedig idén sem változik az a filozófiám, ami nem más, mint hogy igenis manapság is hordható a népviselet. Szerintem én tudok adni annyi bátorságot annak, aki egy visszafogottabb darabbal, mondjuk egy Aurora FolkGlamour light fülbevalóval kezdi, hogy idővel egyre többet vállaljon, merészebb legyen."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://innovatin.blog.hu/api/trackback/id/tr5514685712
süti beállítások módosítása